Rollspel i kreativ distansundervisning

2020-04-03

Har vi tur kanske det kan födas nya kreativa pedagogiska idéer nu, säger Cecilia Johansson som testar nya grepp i undervisningen. 


I ett konferensrum i Uppsala presenterar företaget Water4Life sitt förslag på en självförsörjande ekoby på 100 hushåll.

Fast vänta nu. Egentligen är det här en rollspel. Vi befinner oss på Geocentrum och det här är tre lärare som lyssnar på sina studenter som redovisar sin uppgift på distans.
Lärarna är Cecilia Johansson, universitetslektor i metereologi, Roger Herbert universitetslektor i hydrologi och Cecilia Mark-Herbert lektor från SLU som arbetar med marknadsföring  mot hållbar utveckling.

- Uppgiften studenterna fick var att på en dag fram en lösning för att skapa en självförförsörjande ekoby på Väddö, en ö i skärgården. Uppgiften skulle sedan redovisas som när ett företag presenterar sin idé, berättar Cecilia Johansson, fysiker och universitetslektor i meteorologi.

Studenterna presenterar vad som verkar vara en väl genomarbetad plan. 

- Studenterna ska på ett så realistiskt sätt som möjligt presentera sin idé och komma med genomtänkta förslag och redovisningen ska göras som när ett professionellt företag pitchar sin idé, fortsätter Cecilia Johansson.

Den senaste tiden har lärarna varit under stor press att lägga om sin undervisning till distans och har varit tvungna att lära sig nya digitala verktyg och anpassa sin pedagogik.

- Det har varit en abrupt omställning till att plötsligt undervisa digitalt. Just nu tror jag att många lärare känner sig stressade men det är viktigt att vi i det här läget hjälper varandra. Självklart finns det en viss frustration men samtidigt är det viktigt att vi lyfter upp det positiva. Har vi tur kanske det nu kan födas nya kreativa pedagogiska idéer, säger Cecilia Johansson.

När studenterna har presenterat sina uträkningar på bergvärme, vatten och kretsloppsmodeller ställer lärarna frågor; men hur får ni el till ekobyn under vintern när det är färre soltimmar? Har ni räknat på energiförsörjningen per hushåll eller som helhet? Varför har ni valt att borra just 10 brunnar? Ska ni borra för vatten och bergvärme separat? Hur tycker då Cecilia att det gick?

- Jag är imponerad över hur snabbt studenterna har lärt sig att hantera det digitala systemet och deras redovisning är i samma klass som tidigare år när vi inte arbetade på distans.

And what do the students say?

"Det här var en är en rolig utmaning."
"Spännande och jättekul att få planera stora projekt som om det var på riktigt."
"Annorlunda och kul."
"Det här funkar skitbra och att presentera på distans är inga problem. Det har funkat problemfritt med distansundervisningen hittills."

Nyheter från institutionen för geovetenskaper