Debattartikel: Därför krävs det stora satsningar på geografi och geovetenskap
2021-12-10
I en debattartikel i tidiningen Läraren skriver 52 tunga företrädare om behovet av att ge ungdomar grundläggande geografiska och geovetenskapliga kunskaper.
I en debattartikel i tidningen Läraren skriver 52 tunga företrädare om behovet av att ge ungdomar grundläggande geografiska och geovetenskapliga kunskaper.
Dagens ungdomar är oroliga för klimatet och många av dem tror inte att vi kommer klara av klimatkrisen. Hur kan vi göra det möjligt för ungdomar och därmed en framtida allmänhet att förstå de olika problem och ödesfrågor vi möter dagligen? En uppenbar lösning är att öka kunskapen om vår värld. Geografi och geovetenskapen är nyckelämnen som kan hjälpa oss att erhålla dessa kunskaper.
Från institutionen för geovetenskaper har följande skrivit under; Chris Juhlin, Veijo Pohjola, Lars Tranvik, Ian Snowball och Sebastian Willman.
Citat från debattartikeln:
"Jorden kommer att finnas långt efter människans tidsålder, men så länge vi finns kvar måste vi skapa hållbara, konstruktiva och för mänskligheten gynnsamma lösningar i stället för apati eller klimatpanik. Detta kräver kunskaper om jordens dynamiska processer och här har skolan en avgörande roll. Sverige vill gärna vara bäst i klassen när det gäller globala klimat- och miljömål, men då måste vi också ge våra ungdomar – och framtida beslutsfattare – grundläggande geografiska och geovetenskapliga kunskaper."Som geografer, geovetare och geografilärare frågar vi oss varför kunskaper om vår livsmiljö, och de processer som styr den, är så styvmoderligt behandlade i skolan när vårt samhälle och stora delar av vår civilisation står inför många stora utmaningar. Vi anser att en ökad geografisk och geovetenskaplig kunskap är vägen till ett hållbart samhälle. Det ligger i allas intresse att nödvändiga geografiska och geovetenskapliga kunskaper ökar i skola, universitet och i samhället i övrigt."
Fyra krav framåt
För att trygga framtidens kompetensförsörjning inom området vill vi:
- Att geografiämnet får lika många timmar som historieämnet i grundskolan då det har lika omfattande innehåll och är det enda ämnet som har fokus på hållbar utveckling i sitt centrala innehåll. Ämnets komplexitet innebär också att det uppfattas som svårt. För att eleverna ska ges möjlighet till djup förståelse krävs mer undervisningstid än i Skolverkets nuvarande förslag.
- Att alla gymnasieelever ska få möjlighet att läsa geografi på gymnasiet.
Vi ser två alternativ: antingen att det blir ett gymnasiegemensamt ämne som alla läser, eller ett ämne som alla ska kunna välja oavsett program. - Att ett ”geografilyft” genomförs för grundskollärare. Det finns fortfarande en eftersläpning i vad som undervisas i geografi i grundskolan. Många som undervisar i geografi på grundskolan har ingen formell geovetenskaplig utbildning. Avsaknaden av dessa grundläggande kunskaper påverkar undervisningen negativt.
- Att det skapas ett nationellt resurscentrum för geografi och geovetenskap där lärare i grundskola och på gymnasium erbjuds fortbildning och kan ta del av forskning inom området. Nationella resurscentrum förkommer redan för andra ämnesområden. Ett resurscentrum behöver en trygg och stabil finansiering. Här tror vi att staten tillsammans med näringsliv och lärosäten kan samverka.
News from the Department of Earth Sciences
-
Thomas Stevens i Studio Ett om extrema sandstormar i Irak
-
1st in Sweden and among top 75 in the world in the academic subject Water Resources
-
7 of our researchers in the top 50 Earth Scientists in Sweden
-
Ny bok om moln, molnspanare och meteorologer
-
Forskare varnar: Global sandkris
I en ny rapport från FN vädjar experter till politiker och näringsliv att göra utvinningen av sand mer hållbar.
-
”Putin tjänar miljarder på EU:s sänkta bränsleskatter”
-
Bergvärme på steroider
-
Lars Holmer på expedition i Grand Canyon
Lars Holmer, professor i historisk geologi och paleontologi har deltagit i en expedition till Grand Canyon för att tillsammans med andra forskare samla in fossil som kan lära oss mer om livets utveckling på jorden.
-
45 miljoner till forskning om hållbara landskap
-
Jordbävningar i Sverige? Seismologen Björn Lund förklarar vad som orsakar jordbävningar.
Seismologen Björn Lund berättar om arbetet som sker vid Svenska nationella seismiska nätet och arbetet med att upptäcka jordbävningar.
-
Anna Rutgersson och Mikael Karlsson kommenterar IPCC:s senaste rapport
-
Planeten jorden: våra filmade föreläsningar nu ute på UR-webben
-
Uppsala University a major partner of a geological energy storage mapping project in Denmark
-
Now you can sign up for our Climate Change Day 20 May
-
Kevin Anderssson i ny rapport: Rika länder måste avveckla olje- och gasproduktionen innan 2034
-
Mikael Höök, universitetslektor och Jakob Willerström, doktorand, i DN Debatt:
-
Two years into the COVID-19 pandemic and eleven years since the Fukushima nuclear disaster
-
Våra föreläsningar sänds på tv
-
Lina Mtwana Nordlund nomineras för framgångsrik forskning
-
Är det möjligt för Europa att bli oberoende av rysk energi?
-
Roger Herbert får närmare 5 miljoner kronor för att rena gruvvatten från sulfat
-
Sommarkurser i geovetenskap 2022
-
Betraktelser från 40 års forskning på världens glaciärer
-
Valentin Troll: "Sverige är mycket lämpligt för gruvdrift"
-
Mikael Karlsson i debatt på SVT Aktuellt
-
Det finns inga bevis för att ekologisk kompensation fungerar
-
Go behind the scenes to hear about new research into Jersey's history during the Ice Age
-
Kläder, klimat och arbetsmiljö – nytt forskningsprojekt
-
Valentin Troll:" There are dual magma chambers under La Palma’s volcano"
-
Anna Rutgersson, professor i meteorologi, invald i Kungl . Vetenskapsakademien
-
Congratulations to Professor Andrew Knoll who is awarded the Crafoord Prize in Geosciences 2022
-
Access to water – also a future issue in Sweden
-
Strengthening societal responses to natural hazard events
-
Why did ocean productivity decline abruptly 4.6 million years ago?
-
Historical glacier change on Svalbard predicts doubling of mass loss by 2100
-
Ny forskning ska avslöja falska fossil
-
Erik Sahlée intervjuas i SVT om vädersseriens betydelse
-
Magdalena Kuchler vann med bästa bild under december
-
Celsius Jubilee 2022
1722-2022: Uppsala University’s weather observations are some of the oldest in the world.
-
Tryggad livsmedelsförsörjning i en tid av ökad sårbarhet
-
The Celsius symposium 12 January is postponed until the summer of 2022
-
Celsius-symposiet 12 januari skjuts upp till sommaren 2022
-
Nytt forskningsprojekt kring vätgasdriven färjetrafik
-
Leadership – a key to achieving climate goals
-
Magdalena Kuchler picked as UU:s researcher profile
"Climate change demands that we begin working across borders; this is necessary if we are to identify solutions.”
-
Debattartikel: Därför krävs det stora satsningar på geografi och geovetenskap
I en debattartikel i tidiningen Läraren skriver 52 tunga företrädare om behovet av att ge ungdomar grundläggande geografiska och geovetenskapliga kunskaper.
-
Congratulations Felicia Eriksson!
-
Professor Chin-Fu Tsang has received the Scott Sloan Best Paper Award for 2020
-
Thalénska priset till Gabriele Messori
-
Quest for Central Asia’s first hominins